Bezbolesne leczenie chorób miazgi

Leczenie kanałowe

Do leczenia kanałowego kwalifikują się zęby, gdy próchnica objęła swoim zasięgiem  również miazgę. Najczęściej dochodzi do takich powikłań jeśli proces próchnicowy trwa długo, kiedy dochodzi do złamania zęba lub ząb posiada rozległe wypełnienie. Najczęstszym objawem z którym zgłasza się pacjent jest ból. Występuje bez żadnej istotnej przyczyny lub jest sprowokowany ciepłem lub zimnem. Czasem gromadzące się wokół korzenia bakterie mogą sprawiać dolegliwości bólowe przy nagryzaniu, a w skrajnej formie może dojść do powstania ropnia.

Boli Cię ząb i szukasz natychmiastowej pomocy?

Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe inaczej nazywane leczeniem endodontycznym jest ostatnią szansą na pozostawienie zęba pozbawionego żywej miazgi w jamie ustnej. Polega ono na usunięciu chorej i zainfekowanej miazgi, dokładnym oczyszczeniu i opracowaniu kanału oraz na  wypełnieniu światła kanału specjalnymi preparatami. W celu ograniczenia powikłań bardzo ważne jest, aby kanał korzeniowy został wypełniony szczelnie oraz na pełnej długości. Do tego celu używane są specjalne urządzenia – endometry. W przypadku podejmowania decyzji o leczeniu kanałowym konieczne jest wykonanie zdjęcia RVG lub badania tomograficznego zęba w 3D.

Dlaczego tak ważna jest praca w powiększeniu?

W naszej praktyce od wielu lat prowadzimy leczenie kanałowe przy użyciu mikroskopu co daję możliwość pracy w dużych powiększeniu. Dzięki temu można dokładnie ocenić pole zabiegowe, odnaleźć wszystkie kanały. Mikroskop jest też pomocny w usuwaniu złamanych narzędzi, drobnych zwapnień, czyli tak zwanych zębiniaków. Dzięki powiększeniu można także zdiagnozować pęknięcia zębów. Zastosowanie mikroskopu w leczeniu kanałowym  pozwala na precyzyjne i dokładne przeprowadzenie zabiegu.

Leczyć ząb kanałowo czy usunąć?

Nowoczesne, poprawnie przeprowadzone leczenie kanałowe pozwala na utrzymanie w jamie ustnej zębów, które kiedyś kwalifikowano do usunięcia. Mając na uwadze, że każdy brak zęba wpływa na stan równowagi całego narządu żucia zawsze warto podjąć próbę leczenia kanałowego. Po leczeniu endodontycznym konieczna jest trwała odbudowa korony zęba, ponieważ to pozwala na długotrwałe utrzymanie efektów leczenia. Usunięcie zęba i zastąpienie go implantem nie zawsze jest możliwe bez wcześniejszych zabiegów chirurgicznych takich jak przeszczep kości  czy podniesienie dna zatoki szczękowej.

Poznaj naszych ekspertów

Lekarze stomatolodzy zajmujący się leczeniem kanałowym

Jakub Łata

lekarz dentysta

specjalista stomatologii zachowawczej i endodoncji oraz stomatologii ogólnej

Agata Sobczak-Zuszek

Aleksandra Kabała

Sylwia Roszuk

lekarz dentysta

1. Czy leczenie kanałowe jest bezbolesne?

Leczenie kanałowe jest całkowicie bezbolesne oraz bezpieczne. Możliwe jest to dzięki wykorzystaniu odpowiedniego rodzaju znieczulenia, które pozwala na przeprowadzenie całego zabiegu w maksymalnym komforcie dla Pacjenta.

2. Kiedy leczenie kanałowe jest konieczne?

Leczenie kanałowe jest wymagane, gdy miazga wewnątrz zęba zostaje zainfekowana. Bakterie rozprzestrzeniają się od korony zęba w kierunku korzenia i otaczającej go kości, co może zagrażać ogólnemu zdrowiu Pacjenta. Objawami, które powinny zaalarmować Pacjenta jest silny ból samoistny (niesprowokowany jedzeniem czy piciem), ból nasilający się nocą czy dolegliwości bólowe promieniujące do okolicznych części twarzy.

3. Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe przebiega w dwóch etapach. Pierwszy etap to właściwe leczenie kanałowe, podczas którego lekarz usuwa chorą miazgę, następnie oczyszcza wnętrze zęba i szczelnie je wypełnia. Drugim etapem jest wykonanie odbudowy kompozytowej lub protetycznej, które uszczelnią ząb i ochronią go przed ewentualnym zakażeniem czy złamaniem.

4. Ile trwa leczenie kanałowe?

Wstępny czas procesu leczenia jest szacowany przez lekarza prowadzącego na wizycie kwalifikującej. Leczenie kanałowe obejmuje procedury, które wymagają wyjątkowej precyzji, pracy w powiększeniu i cierpliwości, stąd czasami zdarza się, że skomplikowane leczenie kanałowe zęba trzonowego odbywa się dwuseansowo. Dokładność przeprowadzonego leczenia warunkuje w dużym stopniu jego powodzenie, więc na tego typu wizyty rezerwujemy dla Pacjentów odpowiednio dużą ilość czasu.