Bezbolesne zabiegi chirurgiczne

Czym zajmuje się chirurgia stomatologiczna?

W ramach chirurgii stomatologicznej wykonywane są zabieg takie jak ekstrakcje zębów, podniesienie dna zatoki szczękowej czy regeneracji tkanki kostnej. Często są to etapy długofalowego leczenia, które poprzedzają leczenie z zakresu ortodoncji, protetyki oraz endodoncji. Zabiegi chirurgiczne mają również na celu usunięcie stanów zapalnych w jamie ustnej oraz poprawienie estetyki jamy ustnej.

Jakie są najczęściej wykonywane zabiegi?

• Usunięcie zębów zatrzymanych – w niektórych przypadkach może dojść do sytuacji, w której nie dochodzi do całkowitego wyrznięcia się zęba, z różnych powodów pozostaje on nadal w kości. Często taki stan może sprzyjać powstawaniu stanów zapalnych. Usunięcie zatrzymanego zęba powoduje ustąpienie  dolegliwości przez eliminację przyczyny
  • Usunięcie ósemek – ósemki są zębami, które nie zawsze wyrzynają się w prawidłowej pozycji w łuku zębowym przez co mogą sprawiać wiele problemów. Jednym z nich jest trudność w dotarciu do ósemek w trakcie codziennego szczotkowania. Dlatego są one podatne na próchnicę, a to z kolei może przyczynić się do konieczności ich usunięcia. Zęby mądrości mogą także negatywnie wpływać na zgryz lub być przyczyną torbieli, co również jest wskazaniem do ich usunięcia
  • Resekcja korzenia zęba – nieprawidłowości w leczeniu kanałowym lub nieleczone choroby miazgi mogą być przyczyną stanów zapalnych w okolicy wierzchołka korzenia zęba. Resekcja jest zabiegiem, w trakcie którego usuwa się część korzenia zęba wraz ze zmianami zapalnymi
  • Podniesienie dna zatoki szczękowej (sinus lift) – jest to zabieg, którego wykonanie często jest niezbędne przed rozpoczęciem leczenia implantologicznego. Wynika to z niedostatecznej ilości tkanki kostnej umożliwiającej wszczepienie implantu w górnym łuku. Zabieg ten umożliwia podniesienie dna zatoki szczękowej, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie późniejszej implantacji
  • Sterowana regeneracja kości (GBR) – również ten zabieg jest jednym z etapów leczenia implantologicznego. Aby uzupełnić brak dostatecznej ilości tkanki kostnej, konieczne jest jej odbudowanie. W tym celu wykorzystuje się różnego rodzaju biomateriały
  • Podcięcie wędzidełka – najczęściej zabieg ten wykonuje się u dzieci. Zbyt krótkie wędzidełko może prowadzić do wad zgryzu oraz wad wymowy. Prosty zabieg podcięcia wędzidełka najczęściej rozwiązuje te problemy

Czy zabiegi chirurgiczne są bezbolesne?

Wszystkie zabiegi chirurgiczne są całkowicie bezbolesne. Nowoczesne i bezboleśnie podane znieczulenie jest bezpieczne i sprawia, że całe leczenie jest nie tylko bezbolesne, ale również przebiega w komforcie psychicznym.

Zabiegi chirurgiczne są zazwyczaj poprzedzone wizytą konsultacyjną podczas, której lekarz na podstawie oceny zdjęć rentgenowskich i tomografii komputerowej wyjaśnia na czym polega proponowany zabieg, jak będzie przebiegał, jakie mogą wystąpić powikłania i jak wygląda okres pozabiegowy.

Usunięcie ósemek – co warto wiedzieć?

Ósemki, tzw. zęby mądrości są częstą przyczyną problemów stomatologicznych. Ponieważ wyrastają późno, często nie ma już dla nich miejsca w łuku zębowym. W rezultacie ósemki wyrzynają się częściowo, rosną krzywo lub całkowicie zatrzymują się w kości w postaci prawidłowo wykształconego zęba. W tym przypadku często istnieje konieczność ich usunięcia.

Główne powody, dla których należy usunąć ósemki to:

• Nawracający stan zapalny dziąsła wokół zęba mądrości
  • Ból i problemy z pełnym otwieraniem ust
  • Ucisk na ząb sąsiedni
  • Brak miejsca w łuku zębowym i stłoczenie zębów, które prowadzi do wad zgryzu
  • Próchnica ósemek spowodowana utrudnionym oczyszczeniem
  • W celu stworzenia dodatkowego miejsca przed leczeniem ortodontycznym

Jeżeli zęby mądrości są zdrowe, ustawione prawidłowo w łuku zębowym i nie sprawiają trudności w oczyszczaniu to nie potrzeby ich usuwania.

Zabieg usunięcia zęba mądrości jest wykonany w znieczuleniu miejscowym i jest zupełnie bezbolesny.

Poznaj naszych ekspertów

Lekarze stomatolodzy zajmujący się chirurgią stomatologiczną

specjalista chirurgii stomatologicznej oraz stomatologii zachowawczej i endodoncji

Jakub Łata

lekarz dentysta

1. Czy zabiegi chirurgiczne są bezbolesne?

Wszystkie zabiegi chirurgiczne wykonywane są w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu są całkowicie bezbolesne. Nowoczesna stomatologia oferuje szereg rozwiązań, mających na celu zapewnienie maksymalnego komfortu Pacjentowi. Ze względu na nasze indywidualne podejście do leczenia i troskę na leczenie często decydują się nawet Pacjenci zmagający z dentofobią.