Skuteczne i bezbolesne leczenie próchnicy zębów

Wczesne rozpoznanie

Leczenie zachowawcze to jedna z najważniejszych dziedzin współczesnej stomatologii. W jej zakres wchodzi najistotniejsza naszym zdaniem profilaktyka próchnicy oraz leczenie powstałych już ubytków próchnicowych. Mając na względzie zdrowie zębów własnych naszych Pacjentów naszym celem jest wykrywanie próchnicy w jej wczesnym stadium i leczenie nowoczesnymi małoinwazyjnymi technikami. Łączymy naszą wiedzę, doświadczenie i nowe technologie tak, aby przeprowadzone leczenie było bezbolesne, skuteczne, a kolejne wizyty były tylko rutynowymi kontrolami okresowymi.

Próchnica to choroba zakaźna

Próchnica zębów to długotrwały proces, który polega na demineralizacji i rozkładzie twardych tkanek zęba. Problem próchnicy zębów jest powszechny – obecnie dotyka ponad 80% osób dorosłych i 95% dzieci w Polsce. Zwykle rozwój próchnicy jest wynikiem zaniedbań higienicznych pacjenta, jednak o występowaniu tej choroby decydują cztery czynniki:

1. Obecność bakterii
  2. Występowanie w diecie dużej ilości cukrów
  3. Podatność zębów
  4. Czas ekspozycji zębów na płytkę nazębną, bakterie i cukry

Każdy z wymienionych wyżej elementów jest czynnikiem koniecznym, ale samodzielnie nie wystarczającym do powstania ubytku próchnicowego. Główną przyczyną rozwoju próchnicy u dorosłych jest nieprawidłowe oczyszczanie zębów, z kolei u dzieci najpowszechniejszym czynnikiem są oprócz tego nieprawidłowe nawyki żywieniowe takie jak podjadanie, picie słodzonych napojów lub jedzenie po wieczornym myciu zębów. Warto podkreślić, że próchnica jak każda choroba bakteryjna jest chorobą zakaźną co oznacza, że nieleczona rozprzestrzenia się na sąsiadujące zęby.

Objawy próchnicy zębów

Do stomatologa należy udać się niezwłocznie, kiedy Pacjent dostrzeże jakiekolwiek niepokojące dolegliwości. Najczęstszym skutkiem występowania próchnicy są przeszywające, krótkie bóle podczas jedzenia lub szczotkowania. Jest to ostrzeżenie, którego nigdy nie należy lekceważyć. Sygnałem do udania się do gabinetu stomatologicznego może być również nadwrażliwość na ciepło lub zimno. Ważne jest, aby spotkanie z lekarzem dentystą odbyło się możliwie jak najszybciej, ponieważ chroni to przed progresją choroby do miazgi i powstaniem poważniejszych zmian, których konsekwencją może być m.in. konieczność leczenia kanałowego.

Metody leczenia próchnicy

Z doświadczenia wiemy, że planując leczenie zębów Pacjentów w perspektywie wieloletniej najzdrowsze zęby to te, które były zaopatrzone metodami minimalnie inwazyjnymi. Takie podejście pozwala na ich remineralizację czy oszczędne opracowanie tkanek, które w kontekście naszego wydłużającego się życia spowalnia ich degradację i gwarantuje zdrowe zęby do późnej starości.

Nowoczesną metodą leczenia próchnicy początkowej jest właśnie remineralizacja. Na niewielkie odwapnienia, po wcześniejszym oczyszczeniu tego miejsca, aplikuje się odpowiednie preparaty zawierające fluor lub specyficzne żywice jak np. ICON. Mają one na celu zatrzymanie procesu próchnicowego oraz zregenerowanie uszkodzonej tkanki. Dla lepszej skuteczności zabiegi te często powtarzane są na kilku sesjach.

Najczęstszym sposobem leczenia próchnicy manifestującej się powstaniem tzw. ubytku jest jego opracowanie i wykonanie wypełnienia, powszechnie znane jako plomby. Usuwa się wówczas fragmenty chorej zębiny – zazwyczaj za pomocą wiertła – a po oczyszczeniu ubytku zakłada się odpowiedni materiał. Nasi specjaliści w zależności od warunków i indywidualnych potrzeb Pacjenta dobierają odpowiednio materiały pod kątem ich działania biologicznego, wytrzymałości mechanicznej czy estetyki. Selekcji dokonujemy spośród sprawdzonych rozwiązań potwierdzonych klinicznie i wysokiej klasy materiałów, które mają zapewnić długotrwały efekt leczenia. Dzięki temu prawidłowo wykonane i użytkowane uzupełnienia są rozwiązaniami na kolejną dekadę (lub nawet dekady) życia Pacjenta.

Efekty leczenia